Saturday, August 7, 2010

Refleksi Minggu Ke-4

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulilah kerana saya berkesempatan sekali lagi untuk mengikuti kelas muzik tradisional bagi minggu ke-4 dan tajuk yang telah disampaikan oleh En. Amran saya rasa amat dekat dengan negeri kelahiran saya Kelantan iaitu wayang kulit. Selain dikir barat yang begitu sinonim dengan rakyat kelantan, wayang kulit juga merupakan salah satu seni yang popular dan kerap dipersembahkan sebagai hiburan dikalangan rakyat di negeri Kelantan. Namun ikhlas saya katakan bahawa, walaupun saya berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang, seni Wayang kulit ini amat jarang saya tonton dan sejarah perkembangan muzik ini juga saya tidak ketahui. Setelah mendengar kuliah yang disampaikan oleh en. Amran pada minggu ke-4 yang lalu, baru saya ketahui bahawa seni muzik wayang kulit ini bukan berasal dari kelantan dan ia merupakan seni muzik yang tersebar dari India menurut beberapa sarjana dan ada juga yang mengatakan ia dari Cina. Wayang Kulit digelar sebagai teater kerana ia mempunyai jalan cerita yang tertentu dan lazimnya orang yang mengemudi cerita digelar sebagai Tok dalang dan tok dalang ini mesti mahir dalam agama kerana dalam penceritaannya akan terselit unsur nasihat.

Sebelum ini saya merasakan muzik wayang kulit hanya ada di kelantan namun tanggapan saya meleset kerana muzik wayang kulit juga ada di jawa. Secara umumnya terdapat 4 muzik wayang kulit iaitu wayang kulit kelantan, wayang kulit jawa, wayang kulit gedek dan wayang kulit melayu. Dan itulah yang sering ditekankan oleh en. Amran dalam setiap kuliah beliau bahawa kita mesti mempelajari sejarah muzik tersebut sebelum kita menilainya sebagai hak kita kerana sejarah muzik tradisional di nusantara ini tersebar di merata tempat dan ia ada di mana-mana cuma mungkin berbeza sedikit dari segi alat muzik dan penyampaian. Daripada keempat-empat muzik wayang kulit tersebut ia mempunyai perbezaan diantara satu sama lain dari segi patung dan mungkin ada sedikit penambahan dari segi permainan alat muzik. Alat muzik di kelantan misalnya banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur dari Patani dan menggunakan bahasa atau dialek kelantan dalam penceritaanya.

Alat-alat muzik yang dimainkan dalam setiap wayang kulit juga berbeza. Jika wayang kulit jawa ia ada bunyi gemelan dan jika wayang kulit di Malaysia ia tiada. Begitu juga dengan patung, wayang kulit jawa mempunyai dua tangan yang bergerak manakala wayang kulit Di malaysia hanya datu tangan. Wayang Kulit gedek merupakan wayang kulit yang ada pengaruh daripada siam dan ia berbeza daripada wayang kulit kelantan. hal ini kerana patung wayang kulit tersebut mempunyai unsur siam dan dioalog yang digunakan juga merupakan loghat siam.

Kesimpulanya muzik wayang kulit juga berada di dalam kelasnya yang tersendiri dan ia antara muzik yang popular pada masa lalu dan amat rugi jika generasi kini akan datang tidak menghargai khazanah muzik warisan nenek moyang ini hanya kerana taksub kepada muzik barat. Justeru sama-samalah kita hargai muzik warisan kita.


1 comments:

Marlin on August 14, 2010 at 10:44 PM said...

Refleksi yang menarik. Saya sangat bersetuju dengan ulasan anda bahawa muda mudi sekarang ini sangat taksub dengan muzik barat sehingga melupakan kesenian tradisional sendiri. Oleh itu, atas kesedaran ini kita harus berganding bahu memartabatkan seni warisan tradisional yang semakin dilupakan ini. Teruskan usaha.

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP C

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP A

smp2252noor Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template