Saturday, July 31, 2010

Refleksi Minggu Ke-3



Assalamualaikum dan salam sejahtera, kuliah minggu ke-3 menambahkan lagi input saya terhadap muzik tradisional yang mana dalam kuliah tersebut saya telah mempelajari tentang alat-alat muzik juga mengalami penyesuaian (adaptional). Apa yang difahami oleh saya tentang adaptional ini ialah ia merupakan satu budaya muzik yang hidup dan keadaannya disesuaikan mengikut budaya setempat dari segi perhiasan, muzik, suara dan pembuatan. Manakala pemahaman saya tentang idiosyncratic ialah sesuatu alat muzik yang tidak mengalami perubahan dan ia berada dalam keadaan asal walaupun tersebar ke merata tempat. Contoh ialah muzik gambus. Gambar menunjukkan alat yang digunakan dalam muzik gambus.

Bagi budaya muzik China, India dan Barat, ia mempunyai sistem penyusunan alat muzik yang tersendiri. Bagi negara barat susunannya adalah seperti yang telah dipelajari dalam kuliah minggu ke-2 iaitu idiophone, membranophone, kordofon dan eorofon. Manakala klasifikasinya pula terbahagi kepada 3 iaitu perkusi, bertali dan tiupan.

Ciri-ciri utama dalam muzik tradisional Malaysia terbahagi kepada dua iaitu tradisi besar dan tradisi kecil. Apa yang difahami oleh saya mengenai muzik tradisi besar ialah muzik budaya istana yang tidak atau jarang mengalami perubahan. Maksudnya muzik ini tidak terdedah dengan segala unsur luar dan ia hanya dimainkan di istana sahaja. Tradisi kecil pula ialah muzik budaya rakyat yang dimainkan di kampung-kampung. Muzik ini boleh berubah dan ia boleh dipengaruhi oleh budaya luar. Secara umumnya terdapat 5 kategori muzik iaitu muzik rakyat, muzik klasik, muzik sinkretik dan muzik kontemporari.

Ciri utama muzik tradisional Malaysia pula dipengaruhi oleh karektor-kartektor seperti bentuk seni lakun utama, bentuk tarian utama, ensembel genderang, vokal dan instrumental solo, ensembel sosial popular dan ensembel lain. Justeru tidak hairanlah jika kita boleh melihat ciri-ciri yang disebutkan diatas dalam muzik tradisional di Malaysia. Saya amat berminat dengan muzik ensembel genderang yang mana muzik kategori ini mengiringi muzik bentuk tarian utama. Contohnya ialah seperti hadrah. Muzik hadrah ialah muzik yang asing bagi saya namun setelah mendengar ia buat kali pertama saya merasakan bahawa muzik ini amat menarik.

Kesimpulan yang saya perolehi sepanjang beada dalam kuliah minggu ke-3 dan mendengar penerangan yang disampaikan oleh En. Amran ialah muzik tradisional sememangnya muzik yang menarik dari segi cara persembahan, alatan muzik, lagu, tarian dan aksesori. Justeru amat merugikan jika muzik ini tidak diketengahkan khususnya kepada anak bangsa kita sendiri.

Sekian terima kasih.



1 comments:

SMP 2252 MUNIRAH on August 1, 2010 at 7:06 AM said...

Usaha yang baik. Teruskan.

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP C

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP A

smp2252noor Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template