Assalamualaikum dan salam sejahtera, bersyukur ke hadrat ilahi kerana saya berpeluang untuk mengikuti kelas Muzik Tradisional ini setelah menghadapi sedikit masalah untuk membuat blog. Terima kasih yang tidak terhingga kepada En. Amran kerana sudi meluangkan masa beliau mengajar saya dan rakan-rakan yang terlewat untuk membuat blog dan mengajar untuk kuliah minggu ke-2 pada hari jumaat yang lepas.
Kuliah untuk minggu ke-2 mendedahkan saya kepada soundscape, iaitu bunyi. Bagi saya ia merupakan saya pembelajaran yang menarik kerana selama ini saya hanya mendengar bunyi yang ada dipersekitaran tanpa cuba untuk mengamati bunyi tersebut. Contohnya dalam video yang ditunjukkan oleh En. Amran dalam kuliah minggu ke-2 ia mengajar saya untuk mengenali dan peka kepada bunyi yang dihasilkan. Bunyi yang dihasilkan dari hutan adalah yang paling tenang bagi saya kerana ia amat mendamaikan dan karektor bunyi yang dihasilkan juga adalah pelbagai dan ia seolah-olah satu kombinasi yang amat merdu. Contoh video diatas yang saya perolehi dari You Tube adalah bunyi yang dari hidupan hutan seperti burung, cengkerik, unggas dan lain-lain yang amat mendamaikan.
Pembelajaran mengenai budaya muzik juga mendedahkan kepada budaya muzik itu sendiri. Sesungguhnya muzik diturunkan dari satu generasi ke satu generasi dan boleh berbeza mengikut negara, negeri dan juga daerah. Dalam hal ini budaya amat memainkan peranan kerana ia akan mempengaruhi manusia dalam segala hal dan pembuatan. Hal ini juga memberi pengetahuan baru kepada saya bahawa muzik itu boleh dipengaruhi oleh budaya hidup. Satu lagi input baru yang saya perolehi dalam kuliah minggu ke-2 ini ialah hal berkaitan muzik. Sesuatu bunyi yang kita dengar jika disusun dan diolah mengikut nota-nota muzik barulah dipanggil sebagai muzik. Jika tidak ia hanyalah sekadar bunyi. Muzik juga bukan merupakan sesuatu yang universal tetapi jika seseorang itu ada ilmu berkaitan muzik barulah ia dianggap universal.
Saya juga mempelajari bagaimana asal usul muzik itu sehingga ia boleh sampai ke Malaysia. Selama ini saya beranggapan bahawa muzik yang ada di Malaysia hanya ada semata-mata di Malaysia namun dengan penerangan dan nota yang diberikan oleh En. Amran mendedahkan saya bahawa muzik yang berada di nusantara dan kepulauan Asia hampir sama dan ia bergerak melalui beberapa cara seperti perdagangan, perkahwinan dan juga penaklukan. Maka tidak hairanlah jika muzik yang ada di Malaysia ini sama dengan muzik yang ada di Indonesia dan juga Thailand. Namun kesan asimilasi dan budaya menyebabkan muzik itu berlaku penambahan atau pengurangan, tetapi isinya tetap sama.
Kuliah minggu ke-2 ini juga mendedahkan saya kepada jenis-jenis alatan muzik tradisional dan ia mempunyai 4 kategori utama iaitu Kordofon, membranofon, aerofon dan idiofon. Muzik jenis bertali berada dalam kategori kordofon iaitu seperti rebab, sape dan lain-lain. Manakala membranofon pula merupakan alatan muzik yang dihasilkan melalui kulit atau membrane yang ditegang dan dipalu seperti gendang. Eerofon pula merupakan alatan muzik yang bunyinya terhasil melalui udara seperti seruling dan serunai. Idiofon adalah alat muzik yang menghasilkan bunyi melalui tindakbalas pada rangka badan yang bergema.
Seterusnya saya juga belajar perkara baru berkaitan melodi, ritma, harmoni, bentuk, notasi dan ekpresi. Melodi amat penting dalam sesebuah lagu dan kebanyakan lagu ada melodinya. Begitu juga dengan ritma, harmoni, bentuk notasi dan juga ekpresi. Pembelajaran dalam kelas muzik tradisional amat menarik dan memberi input baru kepada saya tentang hal berkaitan muzik tradisional. Tanggapan saya terhadap muzik tradisional adalah lapuk dan tidak menarik terhakis sama sekali sejak saya mula mengikuti kuliah ini. Terima kasih yang tidak terhingga kepada En. Amran kerana berjaya mengubah persepsi saya terhadap muzik tradisional ini.
Sekian Terima Kasih.
0 comments:
Post a Comment